Ha koll på dina däck och åk säkrare – och längre.

Från den 1 april får du byta vinterdäck mot sommardäck och den 15 april måste dubbdäcken tas av. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid. Har du koll på däckbyte, mönsterdjup och däcktryck? Och visste du att friktionsdäck på sommaren kan vara lika farliga som sommardäck på vintern? Vi har pratat med Alex Ghanati, grundare av bilvårdsskedjan Future Car Care som bland annat erbjuder Sveriges första Svanenmärkta bilhandtvätt, för att reda ut det du behöver veta.

Att ha bra däck är A och O när du kör bil. Däck finns i olika prisklasser och generellt har billigare däck kortare livslängd, högre bullernivå och högre rullmotstånd vilket gör att bränsleekonomin blir högre. Av flera anledningar kan det alltså löna sig att investera i riktigt bra däck.

I snitt kör vi svenskar bil 1 500 mil årligen och däcken räcker då generellt sett i tre säsonger, berättar Alex.

Sommardäck, vinterdäck, dubbdäck och friktionsdäck. Vad är skillnaden?

Den stora skillnaden mellan de däck som är framtagna för olika säsonger, är däckets gummiblandning och dess mönster som är anpassade efter varje årstids vägförhållande. Sommardäck är exempelvis hårdare än vinterdäck. Friktionsdäck är vinterdäck utan dubbar och kallas ibland också något felaktigt för året-runt-däck. Även om det är tillåtet att ha friktionsdäck året runt är det en dålig idé förklarar Alex:

Det är lika farligt att köra med friktionsdäck på sommaren som att ha sommardäck på vintern. Gummiblandningen är mycket mjukare, vilket gör att du inte får ordentligt fäste på körbanan om du exempelvis kör med friktionsdäck en blöt och varm sommarkväll. Det är direkt farligt.

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2018/03/600x4002.jpg

När är det dags att köpa nya däck?

Inför varje säsong är det viktigt att göra en översyn av däcken för att titta på mönsterdjupet och se efter om det finns några sprickor eller bubblor i gummit. Bubblor uppstår när korden, det metallnät som finns inuti varje däck, har gått sönder. Har en bubbla uppstått så finns det inte längre något naturligt motstånd i däcket, vilket kan orsaka explosion. Byt därför alltid däck där bubblor uppstått.

 

Vad gäller för däckens mönsterdjup?

Nya däck har 8-9 millimeters mönsterdjup och ska enligt lagen bytas när djupet understiger 1,6 millimeter. Alex rekommendation är dock att byta redan vid 3 millimeter.

Skillnaden på bromssträckan för ett däck som har 1,6 respektive 3 millimeter, kan vara tio meter eller mer beroende på väglag. Det kan vara väldigt viktiga meter.

Kolla däckens lufttryck – oftare än bara vid däckbytet.

Olika däck och olika bilmärken kräver olika lufttryck. Nyare bilar har idag inbyggda däcktryckssensorer som varnar när lufttrycket är för lågt. En bra riktlinje kan dock vara att se till att däcken har ett lufttryck som ligger på 0,2-0,3 bar över vad som rekommenderas, då får man de bästa förutsättningarna.

Har däcken för lågt tryck så slits dem mer och bilen slukar mer bensin. Är trycket för högt så slits däcken också mer och eftersom hela däcket blir lite äggformat till utseendet så får det också sämre kontaktyta mot körbanan, förklarar Alex.

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2018/03/600x400.jpg

Ha koll på däckens lufttryck.

 

Alltid bäst däck bak.

Oavsett om bilen är framhjulsdriven eller bakhjulsdriven, så sitter bilens balans baktill. Därför ska alltid de bästa däcken också placeras bak. Helst ska alla fyra däck vara av samma märke och ha samma däckmönster. Har man två olika märken på sina däck, så ska de två däck som är lika alltid sättas på samma axel – med andra ord, antingen fram eller bak. Är bilen fyrhjulsdriven är det viktigt att inte mönsterdjupet skiljer sig åt mellan de fyra däcken.

Det är rätt enkelt att se på däcken om de har slitits snett. Då behövs hjulinställning. Vibrerar det när du kör behöver antagligen hjulen balanseras hos en fackman, berättar Alex.

Vilket är det vanligaste misstaget folk gör när de byter däck själva?

Det är nästan alltid att man drar åt bultarna för hårt. Framförallt på äldre bilar så kan det bildas rost runt bultarna vilket gör att de knappt går att skruva av. Bultarna ska sitta lagom hårt, avslutar Alex.

Om Future Car Care

Future Car Care grundades 2013 och erbjuder Sveriges första Svanenmärkta bilhandtvätt. Företaget bedrivs som franchise med målet att bli 80 rikstäckande fullservicesanläggningar för bilvård. Fokus är att erbjuda den bästa servicen för kunden och samtidigt ta hänsyn till miljön på bästa sätt.

Alex Ghanati, grundare av bilvårdsskedjan Future Car Care som bland annat erbjuder Sveriges första Svanenmärkta bildhandtvätt.

Att företaget tidigt fick ett tydligt miljöfokus berodde bland annat på att lokalen som man byggde upp verksamheten i, saknade en oljeavskiljare som renar vattnet innan det går ut i avloppet. Man behövde därför se över nya möjligheter för biltvätt och annan bilvård, och lösning blev rengöring med hjälp av ånga. Att rengöra bilen med ånga kräver endast fem liter vatten medan en automattvätt eller högtryckstvätt förbrukar omkring 200 liter. Snacka om miljöbesparing!