Intervju med Gabriel Karleving, franchisetagare på HusmanHagberg Costa Blanca/Calida

Alltfler svenskar köper bostad i Spanien. Tidigare var det främst äldre personer som köpte bostad utomlands. Numer är bostadsköp i Spanien ett alternativ till fritidshus i Sverige. Faktum är att köpen i Spanien motsvarar drygt 30% av den svenska fritidshusmarknaden, vilket gör att fler och fler svenska fastighetsmäklarkedjor erbjuder sin tjänst i landet. HusmanHagberg som i 20 år varit fokuserade på den svenska bostadsmarknaden, har nu också slagit upp portarna till sitt första kontor i Spanien. Vi har pratat med Gabriel Karleving, franchisetagare för HusmanHagberg Costa Blanca/Calida, om hur köpprocessen går till i Spanien, vilka som är de vanligaste frågorna och bett om hans bästa tips och råd.

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2017/09/Gabriel.jpg

Foto: Gabriel Karleving, Franchisetagare HusmanHagberg Costa Blanca/Calida 

 

Hur skiljer sig en bostadsaffär i Spanien från en affär i Sverige?

I Sverige har en mäklare ensamrätt på det objekt som ska säljas, medan man i Spanien har en öppen marknad. Det kan alltså vara fler mäklare som jobbar med en och samma bostad. Den mäklare som har den köpare som erbjuder högst pris vinner uppdraget. 

Hur går köpprocessen till – från det att kunden börjat leta och kontaktat er?

Vanligast är att kunden kontaktar oss eller träffar oss på någon av de mässor vi är med på i Sverige eller Spanien. Vi lyssnar till kundens önskemål och om man vill köpa något redan nu eller drömmer om att göra det längre fram. Vi svarar på eventuella frågor, berättar om processen och vilken juridisk uppbackning vi har. Detta gör vi helt utan kostnad. När man sedan köper bostaden är det säljaren som betalar arvodet. Vissa kunder har vi kontakt med i flera år innan de fattar något beslut.

Så att ni tar emot mig och kör runt mig mellan olika visningar är alltså kostnadsfritt?

Precis! En köpare av bostad betalar aldrig något till oss utan det gör den som säljer bostaden. Vi hämtar våra kunder på hotellet de bor på och kör runt dem och visar olika bostäder helt utan kostnad!

Om jag inte tänkt bo permanent i Spanien utan funderar på att hyra ut bostaden delar av året, vad är det som gäller då?

Vi har flera olika seriösa kontakter som hjälper till med uthyrningsservice. De tar allt ifrån 20 – 30 % av intäkten, men sköter då allt för våra kunder. I ordet ”allt” ingår uthyrning och beläggning, städ och administration.

Om jag vill köpa en bostad tillsammans med flera vänner – hur går det till, vad ska vi tänka på?

Det går utmärkt att skriva flera personer som ägare på en bostad. Allt regleras vid köpet, då man skriver in exakt vilka som äger bostaden. Vi hjälper också gärna till med testamente eller dokument som tydliggör samägandet, så allt är klart och tydligt från början.

Vilka är de vanligaste frågorna du får, och vad svarar du?

När är bästa tiden på året att åka ner? Jag skulle säga höst, vinter eller vår då det som regel är sämst väder i Sverige och man uppskattar ljuset och värmen i Spanien på bästa sätt.

Vilken flygplats flyger man till? Oftast flyger du till Alicante flygplats, men det finns även en flygplats i San Javier (Murcia) och dit flyger bland annat Norweigan.

Vad är det som gör att man tvekar att ta steget?

Det är väldigt individuellt. Vissa är rädda för processen i ett köp utomlands, men som EU-medlem kan man känna sig trygg och vi och våra jurister är med i hela köpprocessen så det sköts väldigt smidigt.

Vilka tar faktiskt steget – hur är de förberedda?

De har redan innan tagit reda på hur mycket pengar de kan lägga på att köpa en bostad. Kanske tar de ett lån i Spanien, har egna pengar eller belånar sin nuvarande bostad i Sverige. Vissa säljer en större bostad i Sverige och köper något mindre, och kompletterar med något nytt utomlands. De har även funderat över vad som är viktigt med boendet – närhet till hav, pool, restauranger, närhet till flygplats etc.

Hur går säljprocessen till?

Det första man måste gå igenom är att alla dokument för bostaden finns – här pratar vi om lagfart, notasimple, energicertifikat, senaste el och vattenräkning samt community fee och även IBI. Anledningen till det är att vi måste göra en kontroll så att alla dokument stämmer mot hur bostaden ser ut och att den är registrerad på rätt sätt. Vi bokar sedan upp ett möte där vi går igenom bostaden och värderar den. Efter det skriver vi ett kontrakt där vi är överens om arbetet vi ska göra och vilken ersättning vi ska få vid en försäljning. När detta är gjort fotograferar vi bostaden och sedan publicerar den i alla våra kanaler, på vår hemsida och även Blocket och Hemnet.

Är du intresserad av Spanien?

Läs mer och ta gärna kontakt med gänget på HusmanHagberg Costa Blanca/ Calida här.