Ät rätt och minska stressen

”Du blir vad du äter” är klingande bekant och ack så sant. Du blir inte enbart vad du äter, du presterar och mår också därefter. Med det sagt tillför olika livsmedel mer eller mindre näring till din kropp. En del livsmedel höjer stressnivåerna i kroppen, andra har en främjande och förebyggande effekt.  Långvarig stress kan i sin tur  också ge näringsbrist som kan ge uppkomst av bristsymptom som oro, ökad stresskänslighet, koncentrationsproblem, nedsatt immunförsvar, trötthet och hormonella obalanser. Nedan listar vi de livsmedel, som tack vare sin sammansättning av ämnen, har förmågan att göra oss mer lugna och rofyllda. 

 

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2017/04/ägg.jpg

1. Ägg

Äggulan är rik på zink. Zink är en viktig mineral som bland annat behövs för hormonsättningen och humöret. Mineralet påverkar också ögonhälsan, hud, hår och naglar, samt vår förmåga att koncentrera oss. Brist kan leda till irritation, aggression, nedstämdhet, viktuppgång, oförmåga att läka sår och personer som tränar kan uppleva en längre återhämtningstid. 

Andra källor till zink: 

  • Ostron, musslor och krabba
  • Vetegroddar, vetekli
  • Kött och kyckling
  • Parmesanost
  • Nötter och frön
  • Bönor, linser och ärtor
  • Spannmål
  • Mjölkprodukter

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2017/04/paprika.jpg

2. Paprika

Paprika, framförallt gul och röd, är rik på c-vitamin. C-vitamin är viktigt för immunförsvaret. I forskningsstudier har man dessutom sett att en daglig dos av citrusfrukt kan minska stress genom att bidra till sänkt blodtryck och lägre halter av stresshormonet kortisol. 

Allvarlig brist på vitamin C ger skörbjugg med blödningar i hud, leder och muskler. Lindrig brist kan bland annat ge återkommande förkylningar och infektioner, trötthetssymtom och retlighet, depression, blödande tandkött, tandlossning, försämrad sårläkning och muskelsvaghet.

​Andra källor till c-vitamin: 

  • Nyponpulver (finns i hälsokostbutik) är ett bra alternativ för dig som enkelt vill få i dig c-vitamin
  • Chilifrukt
  • Papaya
  • Broccoli
  • Spenat
  • Citrusfrukter 
  • Kiwi
  • Kålrot 

 

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2017/04/lax.jpg

3. Lax

Lax innehåller rikligt med omega-3-fettsyror som ökar mängden serotonin, det vill säga kroppens må-bra-hormon. Omega-3 sänker nivån av stresshormonerna adrenalin och kortisol. Omega-3 sägs även förbättra blodfetter, blodtryck och därmed minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. För personer som inte äter fisk, till exempel vegetarianer och fiskallergiker, är det viktigt att i stället få i sig omega-3-fett från andra källor, exempelvis rapsolja.

Andra källor till omega-3:

  • Rapsolja
  • Valnötter
  • Vissa alger (ex Chlorella) 
  • Annan fet fisk som t ex makrill, sill och sardiner

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2017/04/fullkorn.jpg

4. Fullkorn

Fullkornsprodukter är rika på magnesium. Magnesium är en viktig mineral som bland annat minskar risken för depression, diabetes och benskörhet. Fullkorn innehåller dessutom ämnet tryptofan som omvandlas till signalsubstansen serotonin som är en av de viktigaste signalsubstanserna för humöret. Bristsymtom kan således vara ökad oro, depression, sömnproblem, utmattning fysiskt och psykiskt, allergier och kroppsvärk.

Andra källor till magnesium:

  • Nötter som paranötter, cashewnötter, mandlar, valnötter eller pekannötter
  • Frön, särskilt pumpafrö, solrosfrö och linfrö
  • Vetekli och vetegroddar
  • Havrekli och havregryn 
  • Mineralsalt 
  • Kakaopulver 

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2017/04/spenat.jpg

5. Spenat

Spenat är en god källa till folsyra, vitkigt för t ex fosterutvecklingen hos gravida kvinnor och som även bidrar till att kontrollera våra känslor. Folsyra, eller folat som det ofta kallas, är ett vattenlösligt B-vitamin. Brist på folsyra kan leda till depression, trötthet, kärlkramp, huvudvärk, anemi och andfåddhet.

Andra källor till folsyra:

  • Äggula
  • Broccoli 
  • Röd paprika 
  • Ärtor 
  • Brysselkål 
  • Isbergssallat 
  • Rågbröd 
  • Apelsin 
  • Gröna bönor 
  • Vitt franskbröd 
  • Hjortron 
  • Tomat 
  • Banan 
  • Morot 
  • Svarta och gröna oliver 

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2017/04/avokado.jpg

6. Avokado

Avokado innehåller flera viktiga näringsämnen. Förutom c-vitamin, folat, fleromättade fetter som är viktiga för att förebygga stress, innehåller avokado kalium. Kalium hjälper till att reglera blodtrycket och är bra för musklerna. Kalium är med andra ord ett lugnande mineral. 

Andra källor till kalium:

  • Gurkmeja
  • Bönor som t ex sojabönor, bruna eller vita böner och mungbönor
  • Nypon
  • Sötmandel
  • Olika kålsorter som t ex blomkål, vitkål och brysselkål