Så startar du nya, godare vanor (och sätter rimliga mål). Sex bra tips.

Nytt år och ny energi! Har du något nyårslöfte? Något mål att nå? Hur väl du lyckas med att nå dina mål händer ofta inte av en slump. Det handlar om att sätta tydliga mål, att ha tillräcklig motivation och en stark vilja. Det är få saker som vi mår så bra av som att nå ett mål vi själva satt upp. Ofta klarar vi mer än vad vi tror. Här är våra bästa tips hur du går till väga. Låt detta blir ditt bästa år någonsin!

1. Skriv ner dina mål

Skriv ner dina mål, gärna i en anteckningsbok. Skriv ner själva målet och varför du vill nå det. Är målet att gå ner i vikt, är syftet att må både fysiskt eller psykiskt bättre, eller kanske både och? Är målet att byta jobb kan syftet vara för att utvecklas och må bättre, eller för att kunna få mer tid till familjen.

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2018/01/800x400_nya_mål_smart.jpg

När du skriver ner dina mål kan du använda dig av den väl beprövade SMART-formeln:

S: Specifikt. Specificera ditt mål så att det är gripbart. FEL: Må bättre RÄTT: Börja träna för att bli piggare och starkare.
M: Mätbart. Är målet mätbart? FEL: Gå ner i vikt. RÄTT: Jag vill gå ner 5 kg i vikt där utgångsvikt är x kg.
A: Accepterat. Du har satt målet själv och accepterat det!
R: Realistiskt. Målet ska vara realistiskt, men med det sagt ska du inte sätta målet för lågt. Det måste vara genomförbart, annars tappar du motivationen snabbt och får ofta sämre självförtroende när du fylls av en känsla av misslyckande.
T: Tidspecifikt. Gör ditt mål tidspecifikt. När ska målet vara uppfyllt? Bryt ner målet till delmål med flera tidsspecifika hållpunkter. Gör det som passar just dig.

Se målen som ett levande dokument, som du återgår till, modifierar och följer upp med status. Gör dina mål till dina egna drömmar att nå.

2. Vad är du redo att investera?

Det är viktigt att tänka igenom eller helst skriva ner vad du är redo att investera för att nå dina mål. Ofta måste du offra eller omprioritera något. Är du beredd på det?

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2018/01/800x400_nya_mål.jpg

Exempel: Du vill hitta ett nytt jobb.

Investering: Jag är redo att investera varje söndagskväll till att söka minst fem olika tjänster jag vill ha. I och med detta kommer jag inte att kunna tvätta på söndagar och fixa söndagsmiddag som vanligt med hela familjen. Förutom det kommer jag att aktivera jobbmatchningsmail, uppdatera min profil på LinkedIn och regelbundet höra mig för hos vänner och familj om de hör om jobb som kan vara intressanta. Dessutom kommer jag att investera 30 min om dagen till att förnya och förbättra mina kunskaper i min yrkeskompetens genom att lyssna på en podd eller läsa en artikel.

3. Planera, planera, planera

Att inte planera innebär i bästa fall att projektet tar länge tid, i värsta fall att att allt misslyckas. Icke-planering beror ofta på okunskap eller lathet. Du kanske inte vet hur du ska planera på bästa sätt. Känner du någon som är duktig på att planera? Be om hjälp! Orkar du inte planera, fundera över om känslan av misslyckande efteråt är mer värd än tiden du kan lägga på att planera innan. Det sägs ofta att en timmes planering är värd fem timmar handling.

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2018/01/800x400_skriv_ner_mål.jpg

Två rutiner som är utmärkta för att underhålla och uppdatera dina mål och planer är vecko- respektive dagplanering.

Rutin nr 1: veckoplanering. Analysera den gångna veckan och planera den nya. Skriv ned allt på ett papper och sätt upp på ett ställe där du kan se det varje dag. Be gärna någon som står dig nära att vara vittne till din resa, och som kan stötta dig på vägen.

Rutin nr 2: dagplanering (5 min). Gör detta en gång om dagen, på kvällen inför nästa dag eller det första du gör varje morgon. Bestäm vad du ska göra nästa dag (eller dagen som kommer) och påminn dig själv om vilka steg du ska ta för att nå ditt mål.

Se till att påminna, organisera och konstant återföra fokus på det som är viktigast för dig. De flesta av oss har så mycket som ska hinnas med varje dag, att det är lätt att glömma bort och tappa fokus på våra mål. Därför är det viktigt att din vecko- eller dagsplanering blir en vana som inte glöms bort. För om man ska vara helt ärlig, det är ju inte så svårt att komma ihåg något eller vara fokusera i några dagar eller veckor. Men att inte distraheras eller falla för lockelser under flera månader eller längre än så, det är en riktig utmaning!

4. Hitta rätt motivation i din omgivning

Se till din närmsta omgivning. Är målet att böra träna regelbundet så har du kanske några vänner som redan tränar? Haka på deras goda vanor och rutiner. Är målet att bli en bättre säljare så har du kanske någon i din närhet som är duktig på försäljning och kan dela med sig av goda råd.

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2018/01/800x400_nya_mål_2.jpg

Lär dig av andra som lyckats nå sina mål genom att exempelvis lyssna på podcasts, läsa böcker eller följ bloggare som inspirerar dig. Och du, håll dig borta från dem som motarbetar dig eller som inte vill att du lyckas.

5. Den rätta dagen att starta är IDAG

Den som väntar på något gott, väntar alltid för längre. Varför vänta tills den där måndagen i februari, att börja din resa mot ditt mål? Börja nu, och minska risken för att tappa motivation och skjuta på beslut till framtiden.

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2018/01/800x400_nya_mål_3.jpg

Men såklart, landa i verkligheten också. Om livet kaosar omkring dig, bör du kanske fundera ytterligare en gång över om ditt mål är realistiskt. Kanske är det bättre att börja med att få balans i tillvaron eller så kanske ditt mål helt enkelt är att få livet i balans? Ta hänsyn till ditt utgångsläge och ta en sak i taget.

6. Ge inte upp!

Motivation och energi går alltid upp och ner. När motivationen tryter eller när du gör ett snedsteg, ge inte upp utan fortsätt nästa dag med din resa. Det är ingen synd att misslyckas en dag (snarare mänskligt). Det är snarare en synd att låta ett enda misslyckande förstöra hela resan. Ta hjälp av din omgivning och be dem peppa dig.

http://blogg.husmanhagberg.se/wp-content/uploads/2018/01/800x400_nya_mål_4.jpg

Gå tillbaka till din plan du satt från början och fortsätt framåt. Återgå till dina varför. Hur bra du kommer att må, se ut eller känna dig när du väl når dina mål. Och vet du vad det bästa är? Lyckas du nå ett mål kommer du bli motiverad att nå fler mål. Ofta handlar mål om  mindre eller större förändringscyklar och beteendeförändringar. Fastnar du i en uppförsbacke, ge inte upp. Upp igen och tar styr mot rätt riktning. Det ska gå!

Lycka till! 🙂